Vad exakt?

Satt och läste alla insändare som svenska befolkningen skriver in till DN. I de flesta fall är det bara roligt att höra alla klaga över allt och alla. Men denna blev jag lite konfunderad och nästan irriterad på:

"DN:s Mia Tottmar om kollektiv uppförandekod. Instämmer! Ungdomen har ingen respekt för äldre. Så vi har ingen för dem."
- Carl Holgerson

Jag har ingen aning om vad denna Mia Tottmar skrivit om och jag vet inte vad denna Carl menar heller. Kanske att det är töntigt att vissa gamlingar klankar ner på ungdomar bara för att de klankar ner på dem. Eller så menar han just det, att de har rätt att vara otrevliga mot ungdomar för att vi är otrevliga mot gamlingar. Men jag förstår inte vad vi gör för fel? Respekterar vi dem inte för att vi inte flyger upp från våra sittplatser på buss/tåg när det kommer in en +65 människa? Eller för att vi inte hjälper varje +65 människa som bär runt på en matkasse? Jag kan väl inte rå för att jag råkade vara lite snabbare på bussen? Självklart kan man överväga att resa sig om man ser en gamling som knappt kan stå på benen. Men är det inte värre att erbjuda en äldre person sin sittplats om denna inte alls har några problem med att stå? "Tant, vill du ha min sittplats?" Så visar det sig att man har erbjudit sin sittplats till en 55-årig dam. Det skulle ju sänka hela damens dag! Istället vore det väl bättre om man lite vänligt frågade om man kunde få en sittplats. Jag tror nog att många skulle ställa sig upp då.

Men nu när jag har klivit över 20 strecket kanske jag inte säknas som ungdom längre, och får därmed behålla min sittplats som jag har kämpat för utan att behöva ha dåligt samvete?

Nej, nu ska jag försöka att olja in min cykel och pumpa däcken. Wish me luck.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0