Ireland day bye day part 4

Day 7 "All our days were sunny, and all our skies were blue in Dublin Town 1962"

Oj,oj, oj. De kan vara fint väder på Irland också! Näst intill klarblå himmel och det var varmt. Lite skillnad från tre dagar innan, då man hade önskat att man haft vinterkläder på sig. Vi tog vår sista guidade tur denna dag på Trinity College, vilket är Irlands äldsta universitet. Vi betalade cirka 200 kr för detta. Vad har hänt med mig? Haha. Men det var faktiskt riktigt intressant och Jack vår guide var en riktigt rolig prick. Jag hade undrat lite varför det inte var någon människa som pratade irländska och fick nu mitt svar. Man lär sig irländska i skolan mellan man är 4-18 år och sedan glömmer alla bort det. Det är knappast något man använder i vanliga fall. Jag kan i alla fall säga "Next stop: Blackhorse" på irländska! Övade under alla våra turer med spårvagnen.. Efter turen fick man gå in i biblioteket med över 2000 böcker som såg antika ut. Några var det säkert också. Fick se "The Book of Kells", som tydligen skulle vara något coolt att se. Det är böcker från 800-talet. Men som Jack uttryckte det: "Det är lite som att gå och titta på Mona Lisa, den är väldigt liten med en massa folk runt." Men men, nu är det gjort, och det kanske man kan impa på någon människa med? Tveksamt.


"No female will ever study at my university! Over my dead body." (Han dog en vecka efter detta uttalande, och sedan dess har kvinnor fått studera vid Trinity.)

Vi begav oss sedan till St Stevens Green Park igen och lyssnade på ett irländskt band, solade och jag läste HP. Haha, Marie brände sig rejält i ansiktet och såg ut som en fin stoppsignal i ansiktet. Mat åt vi på Americas-någonting och då fick jag för första gången under veckan höra en Westlifelåt! If I let you go! Mycket fint. Ja, eftersom det var sista dagen så fick vi åka tillbaka till hotellet sedan och packa...

Day 8 "Has somebody forgot this black scarf?"

Dags för hemgång. Vi begav oss till flygplatsen i god tid så att vi kunde vara säkra på att vi kom rätt. Handlade lite i TaxFree. Marie köpte sprit och jag köpte böcker. Tänkte att jag fått nog av alkohol. Haha. Inskaffade Frank McCourts alla böcker! Mycket bra köp. Flygresan gick också bra, inga nödlandingar krävdes. När vi kom fram till Arlanda och fått våra väskor kommer de flygvärdinnor som var med på vårt flyg och håller upp en svart scarf och frågar: "Has somebody forgot this black scarf? Does anyone recognize this?" Nämen, se där tänkte jag. Det är ju min! "Oh, thats mine", utbrister jag. Så fick jag tillbaka den. Marie undrade varför jag i helvete pratade på engelska för. Ja, det kan man fråga sig. Men huvudsaken var att jag fick tillbaka den. Kostade ju ändå 3 euro. Haha


Övriga konstateranden angåene Irland.
- Days visas inte! Jag letade febrilt i TV-tidningen. Men icke. Och efter låg de. Vampire Diaries hade precis börjat visas. I Gossip var fortfarande Olivia med och de skulle precis inleda tredje säsongen av Private Practice.
-Övergångsställena var värdelösa. De hade visserligen sådana där stoppknappar, men det tog sju år innan det slog om! Herregud, hann ju gå på toa fem gånger om innan det hände något. Men de meddelade bra när det faktiskt blev grönt, lät som att man blev skjuten av en sån där bedövningspil som man söver ner stora djur med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0