Ireland day by day part two

Day 3 "Dalsmyr?"

Denna dag inledde vi med att ta oss till Kilmainham Gaol, som är ett gammalt irländskt fängelse. Vi hade vissa svårigheter med att hitta dit, men en irländsk gammal man hjälpte oss. Hade dock lite svårt att uppfatta vad han sa, hans dialekt var lite mer ingrodd. Men jag uppfattade hans pekning och "to the right", "behind the trees" och "cant miss it". Med hjälp av detta gick det utmärkt. Själva guideturen var jätteintressant. Så häftigt att få höra om olika människors öden samtidigt som man är på samma plats där de var. Mest var de hemska saker, folk som blivit avrättade för att de kämpat för Irlands frihet och liknande saker.


Liknar lite det fängelset som de använder i "Nyckeln till frihet"

Vi gav inte upp vår jakt på att få åka på floden Liffey, men inte heller denna dag hade vi någon vidare lycka med detta. Så istället gick vi till "Dublinia" som var ett museum om vikingar. Man verkade vara lite besatt av vikingar i denna stad, dock pratades det i princip bara om norska och danska vikingar. Inget om de svenska! Inte kul. Saint Patrick´s Cathedral fick också ett besök denna dag. Såg ut som Christ Church, men vi fick en privat tur av volontärguiden Greg. Han visad in oss på ett ställe där turisterna egentligen inte fick gå in. Han sa att det var för att vi var svenskar, men personligen tror jag att det berodde på att han så otroligt gärna ville dela sina kunskaper.


Syster och jag i VIP sektionen.
 (Greg tyckte att vi var tvungna att stå en bit isär, så att korset syntes bakom oss)

I London har man Madame Toussoue. I Dublin har man Dublins Wax Museum. Detta verkade de vara otroligt stolta över, eftersom vart man än gick i Dublin verkade det vara en skylt som pekade ditåt. Om det var så mycket att vara stolt över, det vet jag inte. Men SvampBob och Harry fanns där, och då blev jag glad.
På kvällen åt vi middag på en riktigt fin restaurang vid namn Saba. Det fanns ett bord kvar när vi kom och det låg utstött sida vid sida med diskrummet. Mycket glamoröst. Maten var dock god. När vi skulle betala fick jag visa prov på min humoristiska sida. Servitören håller i mitt Visa-kort och läser :
- Da-ls-myr?
Jag svarar otroligt glatt: Yeah!
- Where are you from?
- Sweden. We are the only one with that name there.
- You mean the name only exists in Sweden.
- Eh.. Yeah?
Någonstans här börjar jag inse att det skett ett litet missförstånd. Marie förklarade sedan för mig att servitören bara läste på mitt kort för att han ville veta vems det var, inte för att han var intresserad och försökte uttala vårt efternamn som jag trodde. Och eftersom Dalsmyr står först på kortet trodde han att det var mitt förnamn. Detta skratade jag gott åt sedan.



Day 4. "Richard, can I ask you a question?"

Idag var sista dagen som våra Dublin Pass gällde, och vi ville verkligen åka på Liffey. Tredje gången gillt brukar man ju säga, och det stämde. Äntligen fick vi åka på vår tur, och höra lite mer om vikingarna. Nej, men man fick veta ganska mycket roliga och intressanta saker faktiskt av vår guide Richard.


Min personliga favortit var histrorien om den fina "skulptur" man ser på denna bild. Alltså pinnen som ser ut som en flaggstång. Inför år 2000 ville politikerna i Dublin skapa en skulptur som skulle representera Dublin och man hade en tävling som alla i världen kunde vara med i. Man tyckte att denna stång från några skapare i London var den bästa. Meningen var ju att den skulle vara klar år 2000. Den blev klar 2003 och kostade skattebetalarna på Irland 4,3 miljoner euro. Därför kallas den nu tex "Pin in the skin", "Pole in the hole" och "Why in the sky".
Efter ett kort besök på Dublin Castle begav vi oss till Dublin Zoo till min stora glädje. Men att gå på zoo är lite som att äta pizza. Man är otroligt laddad innan, men efter så undrar man lite varför gjorde jag såhär?
På kvällen ville vi återigen uppleva lite irländsk livemusik och gick in på The Palace, där det stod att det skulle spelas det. Vi väntade och väntade. Allt vi fick var deppmusik från en CD-spelare. Var ganska fin musik, men inte riktigt det vi förväntat oss.

Kommentarer
Postat av: Kenneth

Klankar du ner på pizza nu också???!!!



Tvinga mig inte att starta Facebookgruppen "I love pizza - You are horse".

2010-08-18 @ 16:55:00
URL: http://kennethharblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0